Ekonomifakta

KPI-korgen

Senast uppdaterad: 2025-06-05

Idag står boende, livsmedel, dryck och transport för över hälften av hushållens konsumtion. Samtidigt har utgifterna för restauranger och logi ökat under de senaste 20 åren, medan andelen för mat och transport i stort sett har varit oförändrad. Hushållens konsumtion speglas i en konsumtionskorg som används för att beräkna KPIKPI: (konsumentprisindex).

Loading

Varje månad samlar Statistiska centralbyrån (SCBSCB:) in prisuppgifter för ett stort antal varorvaror: och tjänstertjänster: som konsumeras i Sverige. Dessa priser används för att uppskatta den genomsnittliga prisutvecklingen per produktgrupp, det vill säga inflationen, mätt som konsumentprisindex (KPIKPI:). Det kan handla om allt från kaffe och blöjor till vinterjackor, soffor och bussresor. För varje grupp beräknas ett prisindex som sedan vägs samman till det totala KPIKPI:.

Hur mycket varje grupp påverkar KPIKPI: beror på hur stor andel den utgör av hushållens totala konsumtionsutgifter. Till exempel får en prisökning på el eller livsmedel större genomslag i KPIKPI: än en motsvarande ökning på biobiljetter.

Sammansättningen av KPIKPI:-korgen uppdateras varje år för att spegla förändringar i konsumtionsmönstren. Nya produkter kan läggas till när trender förändras, medan andra tas bort om de förlorar relevans. På så vis förblir KPIKPI: ett aktuellt och representativt mått över tid.

I januari varje år uppdaterar SCBSCB: korgen genom att införa nya varorvaror: och tjänstertjänster: eller justera vikterna. Det kan leda till en korgeffekt, vilket innebär att förändringar i inflationstakten i början av året kan vara svåra att prognostisera.

KPI-korgens utveckling sedan 1980

Riksbankens klassificering av produktgrupper är bredare än SCBSCB::s och sträcker sig över en längre tid. KPIKPI:-korgen speglar inte bara vad vi konsumerar, utan också hur samhället förändras över tid. Varje decennium har lämnat avtryck i korgens innehåll.

Loading

Under 1980-talet utgjorde livsmedel 20 procent av KPIKPI:-korgen. Idag är andelen endast 14 procent. Även alkohol och tobak har fått en mindre plats i korgen. I stället har kategorierna Underhållning och kultur samt Övriga tjänstertjänster: fått en större plats. Dessa omfattar bland annat varorvaror: och tjänstertjänster: som datorer, resor, försäkringar samt digitala och finansiella tjänstertjänster:.

Flera betydande händelser har påverkat fördelningen av varorvaror: och tjänstertjänster: i KPIKPI:-korgen sedan år 1980. 1990-talet inleddes med en omfattande skattereform som ledde till kraftigt ökade boendeutgifter. Samtidigt satte teknikutvecklingen tydliga spår i konsumtionsmönstren. Mobiltelefoner, datorer, internet och digitalisering började bli en del av vardagen. I KPIKPI:-korgen märktes det genom ökade utgifter för teletjänster och kultur, som ingår i kategorierna Underhållning och kultur samt Övriga tjänstertjänster:.

Senast uppdaterad: 2025-06-27

av Alva Ohlsson

Läs också

Makroekonomi