Växthusgaser
Senast uppdaterad: 2025-06-02
Under år 2024 släppte Sverige ut 47,5 miljoner ton koldioxidekvivalenterkoldioxidekvivalenter:, exklusive utrikes transporter och markanvändning. Det är en ökning med cirka sju procent jämfört med 2023. På längre sikt har däremot utsläppen minskat. Sveriges relativt låga utsläpp beror främst på nästan helt fossilfri elproduktionelproduktion:, där vatten-, kärn-, vindkraft och biobränslen har en avgörande roll.
Enligt statistik från Naturvårdsverket var Sveriges territoriella utsläpp av växthusgaserväxthusgaser: 45,7 miljoner ton koldioxidekvivalenterkoldioxidekvivalenter: 2024, vilket är en ökning med omkring sju procent jämfört med 2023. Enligt Naturvårdsverket förklaras ökningen främst av att den sänkta reduktionsplikten medförde ökad användning av fossil diesel. Inrikes transporter och industrin är de sektorer som står för de största utsläppen med utsläpp på cirka 17 respektive 14 miljoner ton.
Sett till en längre tidshorisont har däremot utsläppen minskat. Sedan 1990 har Sverige minskat sina utsläpp av växthusgaserväxthusgaser: med 33 procent. Sverige skiljer sig inom el- och värmeproduktion där utsläppen är förhållandevis låga. Tack vare huvudsaklig användning av vatten-, kärn-, och vindkraft samt biobränslen, och en nästan total avsaknad av fossila bränslenfossila bränslen: i fjärrvärmeproduktionen, håller Sverige låga nivåer.
Globalt är avskogning en viktig faktor för växthusgasutsläpp, men i Sverige fungerar skogsbruket och markanvändningen istället som en kolsänka, vilket bidrar till ett nettoavdrag i landets utsläppsstatistik. Markanvändning och skogsbruk, ofta exkluderade i rapporteringar, har konsekvent visat sig vara en kolsänka sedan 1990, vilket ytterligare bidrar till Sveriges framgång i minskningen av växthusgasutsläpp.
Växthusgaser från transporter
Inrikes transporter står för drygt en tredjedel av Sveriges totala växthusgasutsläpp. Majoriteten, 94 procent, av växthusgasutsläppen kommer från vägtrafiken, där utsläpp från personbilar står för den största andelen. De senaste 15 åren har utsläppen minskat, trots en ökad trafikvolym. Det förklaras främst av ökad användning av förnybara bränslen och mer bränslesnåla fordon. Under 2024 ökade däremot utsläppen från inrikes transporter, vilket förklaras av den ökade användningen av fossilt diesel till följd av den sänkta reduktionsplikten.