Senast uppdaterad: 2022-12-06
av Simon Torstensson
Publicerad: 2022-12-06
I cirkeldiagrammet ovan visas andelen elever som gick ut grundskolan med betyget godkänt eller högre i alla ämnen våren 2022. Knappt tre fjärdedelar av eleverna uppnådde kunskapskraven och fick fullständiga slutbetyg.
I det mindre diagrammet kan du också se andelen elever som gått ut grundskolan utan att ha nått målen för godkänt i minst ett ämne. Förra läsåret hade cirka 26 procent av eleverna inte uppnått kunskapsmålen i ett eller flera ämnen. Nära 15 procent, omkring 17 800 elever, hade underkänt i minst ett av kärnämnena svenska, engelska och matematik. Dessa elever är inte behöriga till något program på gymnasiet och har större risk än andra att hamna i ungdomsarbetslöshet eller utanförskap.
De flesta elever som saknar behörighet i ett av de tre kärnämnena saknar behörighet i matematik. Under senaste läsåret saknade omkring 6 000 elever behörighet i samtliga tre ämnen. Att sakna betyg i ett eller flera ämnen ska dock inte förväxlas med ett uteblivet slutbetyg. Slutbetyg utfärdas till alla elever i grundskolan när skolplikten avslutas oberoende av hur eleverna har presterat vad gäller de mål- och kunskapsrelaterade kriterierna.
Betygen i grundskolan sätts idag enligt en sexradig skala som sträcker sig från A till F. Högsta möjliga betyg motsvaras av ett A och E betyder godkänt. Ett F innebär att eleven är underkänd i ämnet. Elever med hög frånvaro kan få ett streck då ett betyg kan vara svårt att sätta. För att kvalificera sig till ett gymnasieprogram efter grundskolan krävs godkänt i minst åtta ämnen varav matematik, svenska och engelska måste vara inräknade. Här kan du läsa om studieresultaten i gymnasieskolan.
Senast uppdaterad: 2022-12-06
av Simon Torstensson
Publicerad: 2022-12-06
Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.