Ekonomifakta

Ingångslöner - internationellt

Senast uppdaterad: 2026-10-06

Av EU:EU medlemsländer har 21 lagstadgade minimilöner. Enligt Eurostat:Eurostat är minimilönen högst i Luxemburg, där den motsvarar drygt 30 000 kronor i månaden, och lägst i Bulgarien. Ser man i stället till minimilönens nivå i förhållande till medianlönen ligger Frankrike, Rumänien och Polen högst bland EU-länderna. Sverige har ingen lagstadgad Minimilön:minimilön, men i många Kollektivavtal:kollektivavtal finns ingångslöner som fyller en liknande funktion.

Loading

I Sverige sätts ingångslöner genom kollektivavtal

Sverige har ingen lagstadgad Minimilön:minimilön. Ingångslönerna bestäms istället i Kollektivavtal:kollektivavtal som förhandlas fram av arbetsgivarorganisationer och Fackförbund:fackförbund. Inom hotell/restaurang och inom detaljhandeln, branscher där många får sina första jobb, uppgår ingångslönen till cirka 25 000 kronor i månaden.

Minimilönerna varierar kraftigt inom EU

I de 21 EU:EU-länder som har lagstadgade minimilöner beror minimilönenivån i hög grad på det allmänna löneläget i landet. I länder där lönerna generellt sett är höga är också minimilönerna höga. Luxemburg har EU:s högsta Minimilön:minimilön på strax över 31 000 kronor i månaden medan Albanien har EU:s lägsta på 6 000 kronor.

Eftersom löner och Köpkraft:köpkraft skiljer sig åt mellan länderna är det svårt att jämföra minimilöner rakt av i en gemensam Valuta:valuta. Istället är det vanligt att man jämför minimilönen som andel av medianlönen även kallat minimilönebett. Inom EU:EU är kvoten mellan minimilönen och medianlönen högst i Frankrike, följt av Slovenien och Polen. Lägst är den i Estland. Läs mer om svenska ingångslöner här.

Läs också

Arbetsmarknad