Studieresultat - grundskolan
Senast uppdaterad: 2025-11-21
124 300 elever gick ut grundskolan våren 2025. 28 procent av dessa elever hade inte uppnått kunskapsmålen i ett eller flera ämnen och saknade därmed fullständiga betyg från grundskolan.
Knappt tre fjärdedelar av eleverna gick ut grundskolan våren 2025 med minst betyget godkänt i samtliga ämnen. Det innebär att en betydande andel elever lämnade grundskolan utan att ha nått kunskapsmålen i ett eller flera ämnen.
Under det senaste läsåret hade cirka 28 procent av eleverna inte uppnått målen för godkänt i minst ett ämne. Av dessa var 15,7 procent – omkring 19 400 elever – underkända i något av kärnämnena svenska, engelska eller matematik. Elever som saknar godkänt i dessa ämnen är inte behöriga till något gymnasieprogram och löper därför större risk än andra att senare hamna i ungdomsarbetslöshet eller Utanförskap:utanförskap.
Bland de elever som saknar behörighet i ett eller flera kärnämnen är matematik det vanligaste ämnet där godkänt saknas. Under det senaste läsåret saknade omkring 5 600 elever behörighet i samtliga tre kärnämnen. Att sakna betyg i ett eller flera ämnen ska dock inte förväxlas med att sakna slutbetyg. Slutbetyg utfärdas till alla elever när skolplikten avslutas, oavsett prestationsnivå i de mål- och kunskapsrelaterade kriterierna.
Betygen i grundskolan sätts i dag enligt en sexgradig skala från A till F. A är högsta betyg, E motsvarar godkänt och F innebär att eleven är underkänd. Elever med hög frånvaro kan få ett streck om underlaget för att sätta betyg är otillräckligt. För att bli behörig till ett nationellt gymnasieprogram krävs minst åtta godkända ämnen, där matematik, svenska och engelska alltid måste ingå.
Här kan du läsa mer om studieresultaten i gymnasieskolan.
Betygsättning före 2011 års skollag
Dagens betygsskala (A-F) infördes med den nya skollagen 2011. Till elever som påbörjade sina studier innan dess gavs betygen Mycket väl godkänt (MVG), Väl godkänt (VG), Godkänt (G) och Icke godkänt (IG)
