Ekonomifakta

Utbildning och forskning

  • Hur hög är utbildningsnivån i Sverige?

    Utbildningsnivån i ett land används ofta som ett mått på dess humankapitalhumankapital:, det vill säga befolkningens och arbetskraftens samlade kunskaper och färdigheter.

    År 1970 hade endast en tredjedel av svenskarna en gymnasie- eller högskoleutbildning. Drygt 50 år senare, 2023, hade 85,6 procent av befolkningen i åldern 25-64 år minst en gymnasieutbildning. Det är något högre än genomsnittet i OECDOECD:, som ligger på 81,2 procent.

    När man tittar specifikt på andelen med högskole- eller universitetsutbildning ligger Sverige också över OECDOECD:-snittet. Omkring 50 procent av svenskarna har en sådan utbildningutbildning:, vilket är den högsta andelen av de nordiska länderna. Läs mer om utbildningsnivån i Sverige och andra länder här.

    Senast uppdaterad: 2025-06-27

  • Hur stor del av Sveriges forskning finansieras av näringslivet?

    NäringslivetNäringslivet: står för cirka 70 procent av den totala finansieringen av forskning och utveckling (FoUFoU:) i Sverige. Resterande del finansieras huvudsakligen av staten, men även i viss mån av utländska aktörer och icke-vinstdrivande organisationer.

    Sammantaget investerar Sverige årligen omkring 3,5 procent av sin BruttonationalproduktBruttonationalprodukt: (BNPBNP:) i FoUFoU:, vilket placerar landet bland de främsta i världen i relativa satsningar på forskning.

    Du kan läsa mer om FoUFoU: i Sverige här.

    Senast uppdaterad: 2025-05-26

  • Hur väl står sig den svenska grundskolan i en internationell jämförelse?

    Vart tredje år genomför OECDOECD: en undersökning av 15-åringars kunskaper i matematik, naturkunskap och läsförståelse. Studien, som kallas PISA (Programme for International Student Assessment), syftar till att mäta i vilken utsträckning elever i slutet av sin obligatoriska skolgång är rustade för framtiden.

    När mätningarna inleddes år 2000 tillhörde Sverige de länder som presterade bäst. I den senaste mätningen från 2022 låg Sverige över OECDOECD:-genomsnittet i samtliga tre ämnesområden.

    Du kan läsa mer om PISA-resultaten här.

    Senast uppdaterad: 2025-05-26

  • Vad är skillnaden mellan en innovation och ett patent?

    Ett patentpatent: är ett juridiskt skydd för en idé. När en forskare eller uppfinnare kommer på något nytt kan hon ansöka om patentpatent: för att skydda sin idé. Ett beviljat patentpatent: innebär att idén får en ägare, och ingen annan får använda den utan tillstånd från patentinnehavaren.

    En innovationinnovation: däremot är en idé med potential att skapa värde på en marknadmarknad:. Det innebär att idén kan utvecklas till en produkt eller tjänst som efterfrågas av kunder. Många innovationer är patenterade, men alla patentpatent: leder inte till innovationer. Läs mer om patent här.

    Senast uppdaterad: 2025-06-27

  • Varför är utbildning bra för ekonomisk tillväxt?

    UtbildningUtbildning: höjer kunskapsnivån i befolkningen. Ökad kunskap innebär i allmänhet att människor arbetar mer effektivt och med högre kvalitet. Därmed bidrar utbildningutbildning: till att fler och bättre varorvaror: och tjänstertjänster: kan produceras.

    UtbildningUtbildning: är viktig för tillväxten, både i utvecklingsländer och i industrialiserade länder. I utvecklingsländer handlar det ofta om att ge fler människor tillgång till grundläggande utbildningutbildning:. I industrialiserade länder ligger fokus i högre grad på att utveckla specialiserad kompetenskompetens: inom exempelvis avancerad teknik.

    Inom ekonomisk teori beskrivs utbildningutbildning: som en ökning av humankapitalet, vilket i sin tur förbättrar förutsättningarna för produktion inom ekonomin. UtbildningUtbildning: ses därmed som en investeringinvestering: i befolkningens humankapitalhumankapital:.

    Senast uppdaterad: 2025-05-26