Utbildning och forskning
- Frågor och svar
- Arbetsmarknad
- Energi
- Företagande
- Klimat och miljö
- Makroekonomi
- Offentlig ekonomi
- Regional statistik
- Skatt
- Utbildning och forskning
Hur hög är utbildningsnivån i Sverige?
Utbildningsnivån i ett land används ofta som ett mått på dess humankapitalhumankapital:, det vill säga befolkningens och arbetskraftens samlade kunskaper och färdigheter.
År 1970 hade endast en tredjedel av svenskarna en gymnasie- eller högskoleutbildning. Drygt 50 år senare, 2023, hade 85,6 procent av befolkningen i åldern 25-64 år minst en gymnasieutbildning. Det är något högre än genomsnittet i OECDOECD:, som ligger på 81,2 procent.
När man tittar specifikt på andelen med högskole- eller universitetsutbildning ligger Sverige också över OECDOECD:-snittet. Omkring 50 procent av svenskarna har en sådan utbildningutbildning:, vilket är den högsta andelen av de nordiska länderna. Läs mer om utbildningsnivån i Sverige och andra länder här.
Senast uppdaterad: 2025-06-27
Hur stor del av Sveriges forskning finansieras av näringslivet?
NäringslivetNäringslivet: står för cirka 70 procent av den totala finansieringen av forskning och utveckling (FoUFoU:) i Sverige. Resterande del finansieras huvudsakligen av staten, men även i viss mån av utländska aktörer och icke-vinstdrivande organisationer.
Sammantaget investerar Sverige årligen omkring 3,5 procent av sin BruttonationalproduktBruttonationalprodukt: (BNPBNP:) i FoUFoU:, vilket placerar landet bland de främsta i världen i relativa satsningar på forskning.
Du kan läsa mer om FoUFoU: i Sverige här.
Senast uppdaterad: 2025-05-26
Hur väl står sig den svenska grundskolan i en internationell jämförelse?
Vart tredje år genomför OECDOECD: en undersökning av 15-åringars kunskaper i matematik, naturkunskap och läsförståelse. Studien, som kallas PISA (Programme for International Student Assessment), syftar till att mäta i vilken utsträckning elever i slutet av sin obligatoriska skolgång är rustade för framtiden.
När mätningarna inleddes år 2000 tillhörde Sverige de länder som presterade bäst. I den senaste mätningen från 2022 låg Sverige över OECDOECD:-genomsnittet i samtliga tre ämnesområden.
Du kan läsa mer om PISA-resultaten här.
Senast uppdaterad: 2025-05-26
Vad är skillnaden mellan en innovation och ett patent?
Ett patentpatent: är ett juridiskt skydd för en idé. När en forskare eller uppfinnare kommer på något nytt kan hon ansöka om patentpatent: för att skydda sin idé. Ett beviljat patentpatent: innebär att idén får en ägare, och ingen annan får använda den utan tillstånd från patentinnehavaren.
En innovationinnovation: däremot är en idé med potential att skapa värde på en marknadmarknad:. Det innebär att idén kan utvecklas till en produkt eller tjänst som efterfrågas av kunder. Många innovationer är patenterade, men alla patentpatent: leder inte till innovationer. Läs mer om patent här.
Senast uppdaterad: 2025-06-27
Varför är utbildning bra för ekonomisk tillväxt?
UtbildningUtbildning: höjer kunskapsnivån i befolkningen. Ökad kunskap innebär i allmänhet att människor arbetar mer effektivt och med högre kvalitet. Därmed bidrar utbildningutbildning: till att fler och bättre varorvaror: och tjänstertjänster: kan produceras.
UtbildningUtbildning: är viktig för tillväxten, både i utvecklingsländer och i industrialiserade länder. I utvecklingsländer handlar det ofta om att ge fler människor tillgång till grundläggande utbildningutbildning:. I industrialiserade länder ligger fokus i högre grad på att utveckla specialiserad kompetenskompetens: inom exempelvis avancerad teknik.
Inom ekonomisk teori beskrivs utbildningutbildning: som en ökning av humankapitalet, vilket i sin tur förbättrar förutsättningarna för produktion inom ekonomin. UtbildningUtbildning: ses därmed som en investeringinvestering: i befolkningens humankapitalhumankapital:.
Senast uppdaterad: 2025-05-26