Utbildning och forskning
- Frågor och svar
- Arbetsmarknad
- Energi
- Företagande
- Klimat och miljö
- Makroekonomi
- Offentlig ekonomi
- Regional statistik
- Skatt
- Utbildning och forskning
Hur hög är utbildningsnivån i Sverige?
Utbildningsnivån hos en befolkning används ofta som mått på ett lands humankapitalhumankapital:, det vill säga ett mått på befolkningens och arbetskraftens samlade kunskaper och färdigheter. 1970 hade bara en tredjedel av svenskarna gymnasie- eller högskoleutbildning. Nära 50 år senare, 2017, hade 83 procent av svenskarna mellan 25-64 år minst en gymnasieutbildning. Det är något högre än snittet i OECDOECD: som ligger på 79 procent. Tittar man på gruppen högskole- eller universitetsutbildade för sig, ligger Sverige även här över snittet för OECDOECD:. Drygt 40 procent av svenskarna har en högskole- eller universitetsutbildning. Det är en något högre andel än i Danmark men också något lägre än andelen i våra andra grannländer - Norge och Finland. Du kan läsa mer om utbildningsnivån i Sverige och andra länder här.
Senast uppdaterad: 2025-05-07
Hur stor del av Sveriges forskning finansieras av näringslivet?
NäringslivetNäringslivet: står för cirka 70 procent av den totala finansieringen av forskning och utveckling (FoUFoU:) i Sverige. Resterande del finansieras huvudsakligen av staten, men även i viss mån av utländska aktörer och icke-vinstdrivande organisationer.
Sammantaget investerar Sverige årligen omkring 3,5 procent av sin BruttonationalproduktBruttonationalprodukt: (BNPBNP:) i FoUFoU:, vilket placerar landet bland de främsta i världen i relativa satsningar på forskning.
Du kan läsa mer om FoUFoU: i Sverige här.
Senast uppdaterad: 2025-05-26
Hur väl står sig den svenska grundskolan i en internationell jämförelse?
Vart tredje år genomför OECDOECD: en undersökning av 15-åringars kunskaper i matematik, naturkunskap och läsförståelse. Studien, som kallas PISA (Programme for International Student Assessment), syftar till att mäta i vilken utsträckning elever i slutet av sin obligatoriska skolgång är rustade för framtiden.
När mätningarna inleddes år 2000 tillhörde Sverige de länder som presterade bäst. I den senaste mätningen från 2022 låg Sverige över OECDOECD:-genomsnittet i samtliga tre ämnesområden.
Du kan läsa mer om PISA-resultaten här.
Senast uppdaterad: 2025-05-26
Vad är det för skillnad på en innovation och ett patent?
Ett patentpatent: är en skyddad idé. När en forskare eller uppfinnare kommer på en ny idé kan hon skydda den genom att söka patentpatent: för den. När en idé är patenterad har den en ägare och ingen annan får använda den utan tillstånd från patentinnehavaren.
En innovationinnovation: är en idé med en marknadspotential. Det betyder att idén går att utveckla till något som har ett värde för kunder på en marknadmarknad:. De flesta innovationer är patenterade men alla patentpatent: är inte innovationer. Läs mer om patent här.
Senast uppdaterad: 2025-05-07
Varför är utbildning bra för ekonomisk tillväxt?
UtbildningUtbildning: höjer kunskapsnivån i befolkningen. Ökad kunskap innebär i allmänhet att människor arbetar mer effektivt och med högre kvalitet. Därmed bidrar utbildningutbildning: till att fler och bättre varorvaror: och tjänstertjänster: kan produceras.
UtbildningUtbildning: är viktig för tillväxten, både i utvecklingsländer och i industrialiserade länder. I utvecklingsländer handlar det ofta om att ge fler människor tillgång till grundläggande utbildningutbildning:. I industrialiserade länder ligger fokus i högre grad på att utveckla specialiserad kompetenskompetens: inom exempelvis avancerad teknik.
Inom ekonomisk teori beskrivs utbildningutbildning: som en ökning av humankapitalet, vilket i sin tur förbättrar förutsättningarna för produktion inom ekonomin. UtbildningUtbildning: ses därmed som en investeringinvestering: i befolkningens humankapitalhumankapital:.
Senast uppdaterad: 2025-05-26