Som ringar på vattnet
Publicerad: 2007-03-08
På varje företagföretag: som drivs av en kvinna går det tre företagföretag: som drivs av män. De flesta kvinnliga företagare återfinns inom företagartjänster, parti- och detaljhandeldetaljhandel: samt hotell och restaurang. En kommun med många företagare genererar också fler företagare. Detta samband stämmer i högre grad för kvinnliga företagare. Alltså, fler kvinnliga företagare ger ännu fler kvinnliga företagare. Som ringar på vattnet.
Att starta och driva ett företagföretag: är en dynamisk process. Kort sagt är det viktigt med finansiering, kontaktnät och goda råd från initierade. I kommuner där det finns många företagare från början, startas det också fler företagföretag:. Detta samband gäller dessutom i högre grad för kvinnor. Men även det motsatta gäller, i en kommun där företagandet är lågt startas det heller inte upp så många företagföretag:. Ett gott företagsklimat bidrar till ett större företagande. Detta framkommer i Svenskt Näringslivs rapport ’Om 80 år är kvinnorna ikapp männen som företagare'.
Företag i samma bransch
I rapporten har de även tittat på andelen kvinnliga respektive manliga företagare i olika branscher. Ett vanligt sätt att starta företagföretag: är att man arbetat i en branschbransch: där man sett ett behov som inte är tillfredsställt och därifrån utvecklat en affärsidé och startat eget. Det kan också vara så att man arbetar i ett företagföretag: och ser att det finns en marknadmarknad: för fler företagföretag: inom branschen och startar en konkurrerande verksamhet.
Kvinnor har traditionellt sett arbetat i större grad som anställda än som företagare. Dessutom har de till större del arbetat i den offentliga sektorn, vilket inneburit att det inte varit lika lätt att bryta sig ut och starta upp ett företagföretag: i samma branschbransch:. Detta då det offentliga i praktiken har haft monopolmonopol: på mycket av sin verksamhet.
Företagstjänster mest populära
En mycket populär branschbransch: att driva företagföretag: inom är företagstjänster. Av kvinnorna är det också vanligt att vara företagare inom parti- och detaljhandeldetaljhandel:, hälso- och sjukvård och utbildningutbildning:. Av de manliga företagarna är byggtjänster och tillverkning vanliga branscher att starta företagföretag: i.
Andel av kvinnliga respektive manliga företagare per bransch
Procent, 2006

Källa: Svenskt Näringsliv
Tittar man på konkursutsattheten, antal konkurser i förhållande till antal aktiva företagföretag:, ser man att några av de branscher som är mer utsatta än andra är handel- och service av motorfordon, hotell- och restaurang samt viss detaljhandeldetaljhandel:. En av de branscher som är relativt mindre utsatt är företagstjänster. Detta kanske är ett av svaren till varför branschen är så populär att starta företagföretag: i. Siffror på konkursutsatthet presenteras av UC.
Av de drygt 550 000 företagföretag: som analyserades i rapporten, drevs 26 procent av kvinnor. Andelen kvinnliga företagare har ökat något sedan föregående års mätning. Däremot beräknar författarna att om utvecklingen som varit hittills fortsätter skulle det dröja 80 år innan lika många företagföretag: drivs av kvinnor som av män.
Läs mer:
Svenskt Näringslivs hemsida
UC:s hemsida
Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.