Lågt entreprenörskap i Sverige
Publicerad: 2012-06-19
Varje år presenteras GEM, Global Entrepreneurship Monitor. Det är en undersökning som mäter nivån på entreprenörskapet i olika länder. Sverige ligger tyvärr långt ner på listan. Bland 23 jämförbara länder ligger Sverige på plats 17 när det gäller hur många personer som håller på att starta eller äger och leder ett nytt företagföretag:.
Förra året var 3,5 procent av befolkningen mellan 18-64 år i färd med att starta ett företagföretag:. Samtidigt var strax över två procent av befolkningen i samma åldersgrupp ägare till ett nytt företagföretag:. Det här ger ett genomsnittligt mått på entreprenöriell aktivitet på 5,8 procent. Detta är visserligen en ökning sedan 2010 men placerar ändå Sverige på en blygsam 17:e plats av totalt 23 jämförbara länder. De länder som ligger sämre till än Sverige är Slovenien, Japan, Tyskland, Frankrike och Belgien. Toppar listan gör USA, Australien och Nederländerna.
Positivt för framtiden?
Det går dock att ha vissa förhoppningar om att Sverige kommer att klättra lite i mätningarna kommande år. Skälet till det är att andelen personer som håller på att starta ett företagföretag: ökade från 2,3 procent till 3,5 procent förra året. Det var första gången man kunde se en relativt tydlig ökning i denna andel sedan mätningarna startade för ungefär tio år sedan. Om dessa företagföretag: överlever kommer de bidra till att stärka även den andra sidan av GEM:s mått på entreprenörskap: andelen personer som är ägare till ett nytt företagföretag:. I år sjönk tyvärr den andelen vilket höll tillbaka Sveriges totalsiffra.
Många idéer men få blir verklighet
GEM-undersökningen innehåller även en mängd andra intressanta siffror om entreprenörskap. Bland annat framgår det att ungefär 10 procent av 18-64 åringarna under förra året hade planer på att starta ett företagföretag: inom de kommande tre åren, det är en större andel än förra mätningen. Det går också att utläsa att Sverige faktiskt ligger i topp när det gäller att identifiera företagsidéer, över 70 procent anser sig ha gjort det. Samtidigt är det endast 40 procent som tror sig ha tillräcklig kunskap och förmåga att faktiskt starta. Av de som sett en möjlig affärsidé tycker en av tre att rädslan för att misslyckas hindrar dem från att dra igång. Det verkar alltså finnas gott om idéer och uppslag till nya företagföretag: i Sverige men få personer som faktiskt gör verklighet av dem.
Det är fritt att använda sig av våra diagram men ange gärna Ekonomifakta som källa.