Ekonomifakta

Fokus Energi

Reduktionsplikt

Senast uppdaterad: 2025-07-08

Reduktionsplikten innebär att företagföretag: som säljer bensin och diesel måste minska växthusgasutsläppen från sina produkter. Detta sker främst genom ökad inblandning av förnybara bränslen men kan även omfatta andra åtgärder som effektivare produktionsmetoder. För konsumenten leder reduktionsplikten till högre priser vid pumpen vilket i praktiken fungerar som en form av drivmedelsskatt.

Loading

År 2024 fastställdes reduktionsplikten för både diesel och bensin till 6 procent. Det innebär att drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen med 6 procent per liter jämfört med motsvarande mängd fossilt bränsle. Eftersom biodrivmedel generellt har högre produktionskostnader än fossila bränslenfossila bränslen: leder reduktionsplikten ofta till högre priser för konsumenterna. Prispåverkan beror i stor utsträckning på kostnaderna för att blanda in biodrivmedel.

För att motverka höga drivmedelspriser genomförde regeringen under 2024 omfattande förändringar av reduktionsplikten. Vid årets början sänktes kravet för diesel från 30,5 procent till 6 procent och för bensin från 7,8 procent till 6 procent.

Efter denna sänkning har regeringen åter höjt reduktionsplikten. Sedan den 1 juli 2025 är kravet 10 procent för både diesel och bensin. Denna höjning förväntas minska Sveriges koldioxidutsläpp med totalt 3,1 miljoner ton fram till år 2030. En nyhet i regelverket är att även el från laddstationer får inkluderas i beräkningen för att uppfylla reduktionsplikten.

Här hittar du de senaste siffrorna för bensinpriset och dieselpriset.

Senast uppdaterad: 2025-07-08

av Jacob Öljemark

Läs också

Energi