Ekonomifakta

Artikel

Julen - en strålande tid för detaljhandeln

Publicerad 2010-12-21 av Mikaela Ljung

Julen, en av våra mest traditionsfyllda högtider, står åter för dörren. En viktig del i våra förberedelser är givetvis julhandeln. Julklappar, pynt och julmat ska inhandlas. Faktum är att december är den viktigaste tiden på hela året för många butiker. Till exempel säljer leksaksbutikerna en fjärdedel av hela sin årsförsäljning under denna månad. Och precis som tidigare år spås julhandeln slå nya försäljningsrekord även i år.

Försäljningsrekord - i år igen

Om alla branscher skulle få sin egen speciella månad så tillhör december detaljhandeln. Det handlar givetvis om julhandeln, det vill säga handeln under december månad. År efter år slår dessutom julhandeln försäljningsrekord. Enligt Svensk Handels årliga julrapport med en prognosprognos: för årets julhandel kommer 2010 inte heller att bli något undantag. Enligt denna prognosprognos: kommer julhandeln omsätta 65 miljarder kronor vilket är nästan 2 miljarder kronor mer än 2009. Det innebär en ökning med 3 procent jämfört med förra året.

’Bara 3 procent’ kanske man kan tycka med tanke på den återhämtning i ekonomin vi har upplevt under 2010 och det faktum att 2009 präglades av en djup lågkonjunkturlågkonjunktur:. Faktum är dock att julhandeln 2009 inte blev så svag som förväntat utan snarare överraskande stark. Med en tillväxttillväxt: på 6,8 procent i löpande priserlöpande priser: jämfört med året innan var den betydligt högre än de flesta analytikers förväntningar. Årets julhandel jämförs därför mot ett starkt fjolår vilket förväntas dämpa årets tillväxttakt.

Värt att notera är att alla 65 miljarder kronor som vi handlar för under december inte går till julklappar och julmat. Enligt Svensk Handel innebär årets julhandel en merförsäljning på 1 600 kronor per person jämfört med andra månader på året. Uppskattningsvis är det alltså denna merförsäljning som vi lägger på julklappar, pynt, julmat och annat.

December, den viktigaste månaden

Totalt sett står julhandeln för nästan 11 procent av hela årets försäljning i detaljhandeln. Handeln under december månad är därmed utan konkurrenskonkurrens: den enskilt viktigaste månaden för våra butiker och försäljare. Det skiljer sig dock mycket åt mellan olika butiker.

Loading

För leksakshandeln, till exempel, står julhandeln för hela 25 procent av årsförsäljningen. Även för bokhandlarna och elektronikhandeln är julhandeln viktig, då säljs det böcker och elektronik för drygt 15 procent av butikernas årsförsäljning. Föga överraskande är också att dagligvaruhandeln, vilka bland annat inkluderar våra matbutiker, har en hög försäljning på ungefär 10 procent av årsförsäljningen under december månad.

Julhandeln är ju som sagt inte lika viktig för alla butiker. För till exempel järn- och bygghanden samt färghandeln skiljer sig inte december månad från andra månader. Där ligger försäljningen på ungefär 8 procent av årsförsäljningen under december. Dessa butiker säljer å andra sidan ungefär en tredjedel av hela sin årsförsäljning under sommarmånaderna.

Handeln, en viktig del i vår ekonomi

Den svenska handelsbranschen är en viktig del för den svenska ekonomin. Parti- och detaljhandeln står faktiskt för 15 procent av näringslivets förädlingsvärdeförädlingsvärde:. Nästan en sjättedel av näringslivets bidragbidrag: till Sveriges BNPBNP: kommer alltså från handelsbranschen, lite förenklat uttryckt. Även för arbetsmarknadenarbetsmarknaden: är detta en viktig branschbransch:. Parti- och detaljhandeln sysselsätter drygt en halv miljon människor, eller ungefär 12 procent av alla sysselsatta på den svenska arbetsmarknadenarbetsmarknaden:. Hur det går för våra butiker ger därför tydliga avtryck både på vår tillväxttillväxt: och arbetsmarknad.

Årets julklapp

Vad är då en julhandel utan att veta vad årets julklapp är? Jo, i år är årets julklapp surfplattan enligt Handelns Utredningsinstitut, HUI, som årligen utser årets julklapp. Med det önskar vi på Ekonomifakta er läsare en God Jul, både ute i julhandeln och på andra platser!

av Mikaela Ljung

Tidigare medarbetare

Publicerad 2010-12-21

Makroekonomi