Fler unga vill starta företag

Företagandet minskar i Sverige. Vi har färre företagare idag än 1995 och har sedan länge blivit omsprungna av EU. Men det finns hopp – det finns gott om hungriga entreprenörer bland våra unga. 3 av 4 ungdomar kan tänka sig att starta företag.

4 av 10 ungdomar i åldern 18-30 vill hellre vara egna företagare än anställda. Det är en ökning med dryg 35 procent jämfört med föregående år. Hela 75 procent av ungdomarna kan tänka sig att starta företag.

Detta visar resultatet från Nuteks ”Entreprenörskapsbarometer” som undersöker attityder till företagande bland unga mellan 18 och 30 år. Undersökningen har genomförts under 6 år och visar på en stabil förbättring av ungas inställning till företagande.

Fler unga vill starta företag

Minskat företagande i Sverige

Detta är goda nyheter i en annars så mörk nyhetsrapportering. Fler och växande företag är viktiga förutsättningar för ökat välstånd i ett land. Men vi har sett en oroväckande trend de senaste åren. Företagandet i Sverige är nämligen lågt jämfört med hur det ser ut i EU.

Mellan 1995 och 2007 minskade antalet företagare i Sverige med 11 500 personer, eller 3 procent. I EU-15 ökade istället antalet företagare med 14 procent. EU-15 har över 3 miljoner fler företagare idag än 1995.

Möjlighet att förverkliga idéer lockar

Men Nuteks siffror inger alltså hopp om framtiden, unga svenskar har en positiv inställning till företagande. Det som lockar att starta företag är möjligheten att förverkliga idéer, att få arbeta självständigt och personlig utveckling. Ungdomarna vill helst starta företag inom kultur, medier, design turism och försäljning.

Men det råder fortfarande stor osäkerhet kring företagandet. Mer än hälften vet inte vad som krävs för att starta ett företag och inte heller vem man kan vända sig till för att få hjälp. Så mycket som en tredjedel vet överhuvudtaget inte hur man går tillväga för att starta företag.

Det som lockar att starta företag är möjligheten att förverkliga idéer, att få arbeta självständigt och personlig utveckling.

Det är alltså ungdomarna vi ska sätta vårt hopp till när det gäller att vända den negativa trenden med färre företagare och säkra ett rikt näringsliv i framtiden. Men information och uppmuntran till eget företagande är viktigt för att locka ännu fler unga entreprenörer att våga ta steget.