Skatterna dominerar bensinpriset

Oljepriset slår ständigt nya rekord. Men de priser som rapporteras i media säger inte oss konsumenter så mycket. I svenska mått mätt ligger världsmarknadspriset på olja på ungefär 4,50 kr litern. Priset på olja är ett av skälen till ökade bensinpriser men inte det avgörande. Av dagens bensinpris är drygt 60 procent skatt.

Oljan är i skrivande stund uppe i 128 dollar per fat. Så sent som förra veckan nåddes ännu en rekordnivå, 135 dollar. Att höga oljepriser får stora effekter på ekonomin i stort är knappast någon nyhet. Men de flesta märker sannolikt oljeprisets ökning genom bensinmackarnas ständigt ändrade pristavlor. Förändringar av bensinpriset beror dock inte bara på oljepriset.

Två tredjedelar av bensinpriset är skatter

Låt oss göra ett litet räkneexempel. Omräknat i svenska mått ligger råvarupriset på olja idag på ungefär 4,50 kr. Inklusive en försäljningsmarginal är vi uppe i cirka 5,20 kronor litern. Det är knappast det vi betalar vid pumpen. Skillnaden består i de skatter vi betalar för vår bensin.

Enligt Svenska Petroleum Institutet låg det genomsnittliga bensinpriset i april på 12,79 kr. Detta kan delas upp enligt följande:

  • Råvarupris plus försäljningsmarginal: 5,21 kr/l
  • Energiskatt: 2,80 kr/l
  • Koldioxidskatt: 2,22 kr/l
  • Dessutom tillkommer 25 procent i moms, både på oljan och på skatterna: 2,56 kr/l

Av de 12,79 kronorna som du betalar per liter utgörs alltså nästan två tredjedelar, 7,58 kronor, av skatter. Ponera nu att råvarupriset ökar med en krona. Allt annat lika innebär detta en ökning av bensinpriset med ungefär 1,25 kr. Ökningen av priset vi betalar vid pumpen är alltså större än ökningen av oljepriset.

Svag dollar håller bensinpriset nere

Oljepriset har ökat konstant sedan 2001. Förra året kom det upp i de nivåer som rådde under oljekrisen i slutet på 1970-talet. Sedan dess har oljan fortsatt slå rekord och har i dagsläget överskridit oljekrisens nivåer med råge.

Av de 12,79 kronorna som du betalar per liter utgörs alltså nästan två tredjedelar, 7,58 kronor, av skatter.

Förutom skatter och råvarupriser påverkas även bensinpriset av dollarkursen, eftersom olja handlas i dollar. I nuläget är dollarn svag, något som hjälper till att hålla olje- och bensinpriserna nere här hemma i Sverige.

Inställd bilsemester?

Eftersom just transporter av olika slag släpper ut mycket av Sveriges koldioxid är skatterna en del i att få ned konsumtionen av miljömässiga skäl. Tilläggas bör att Sverige är ett av de länder där koldioxidutsläppen redan idag är relativt låga.

Nu har regeringen aviserat att de vill höja koldioxidskatten för att minska utsläppen ytterligare. Detta gör att vi kan vänta oss fler ökningar av bensinpriset. Redan idag är det nog många som tittar på alternativ till den tidigare planerade bilsemestern i sommar.

Läs mer:

Konsumtionsskatter på bensin
Staten vinnare på höjda bensinpriser